Fraude via Whatsapp

Veel mensen gebruiken Whatsapp (ontwikkelaar Facebook).

Krijgt u per WhatsApp een dringend hulpverzoek van een bekende?

Let goed op!

Er kan sprake zijn van fraude!

Bij fraudepogingen via WhatsApp kan het gaan om een appje van een ‘familielid’, met het verzoek even geld voor te schieten. Het gaat vaak om een zoon of dochter.
Deze heeft dringend geld nodig en belooft het snel weer terug te betalen.
In werkelijkheid komt het appje van een oplichter die zich voordoet als uw zoon of dochter.

De oplichters gaan daarbij zeer geraffineerd te werk.
Eerst laten ze via een app weten een ‘nieuw telefoonnummer’ te hebben, compleet met profielfoto van de persoon van wie ze de identiteit gebruiken.
Deze foto hebben ze van social media gehaald, evenals informatie over familierelaties en hoe mensen elkaar aanspreken.

Pogingen tot telefonisch contact en kritische vragen weten ze handig te omzeilen.
Lees hier hoe zo’n gesprekje kan verlopen.
Gemiddeld zijn de slachtoffers ruim 2000 euro kwijt.

Deze hulpvraagfraude voorkomen

  • Maak dus nooit geld over op basis van een app of mail alleen.
  • Kan uw ‘familielid’ niet bellen maar wel appen?
    Vraag dan een gesproken berichtje te sturen.
    Zo kunt u horen of u werkelijk met hem of haar te maken heeft.
  • Maak ook afspraken met uw familie over hoe u elkaar benadert mocht er zich werkelijk een (financiële) noodsituatie voordoen.
    Spreek bijvoorbeeld af dat u nooit alleen via WhatsApp of een andere berichtendienst om geld zult vragen maar dat er altijd sprake zal zijn van live contact.
  • Rapporteer het telefoonnummer van de afzender bij WhatsApp.
  • Wees terughoudend met het delen van persoonlijke informatie op internet.

Meer lezen en leren? Kijk dan hier op de website van Fraudehelpdesk.