Zonnepanelen

Gemeenschappelijk stroomverbruik beperken.
Door de afspraken in het Energieakkoord, dat in het najaar van 2013 is afgesloten, is het voor VvE’s aantrekkelijker om zelf stroom op te laten wekken.
Die stroom kan dan met 7,5 cent belastingvoordeel worden doorberekend aan de bewoners.

Collectieve voorziening voor algemeen gebruik

Dit is de meest eenvoudige oplossing waar elk lid binnen de VvE van profiteert.
Er is één installatie nodig die wordt aangesloten op de algemene meter.
Een nadeel van een dergelijke installatie is dat de salderingsregeling onder druk staat en deze mogelijk in de toekomst zal verdwijnen.
Daarnaast is de VvE geen natuurlijk persoon waardoor ze voor de zonnepaneel installatie de BTW plicht behouden.

Postcoderoosregeling voor VvE en privé gebruik

De postcoderoosregeling (ofwel regeling Verlaagd Tarief) is omgezet in de Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE).

VvE’s kunnen subsidie aanvragen voor een zonne-energieproject.

De regeling is geopend van 1 april 2021, 9:00 uur tot 1 december 2021, 17:00 uur.
Het budget voor 2021 bedraagt 92 miljoen euro.

De categorieën zonnestroom waarvoor subsidie aangevraagd kan worden zijn:

• Zon, kleinverbruiksaansluiting. Het vermogen is minimaal 15 kWp en maximaal 100 kWp.
  • Zon, grootverbruiksaansluiting. Het vermogen is minimaal 15 kWp en maximaal 500 kWp.

De totale vergoeding voor het opwekken van energie bedraagt € 0,146 per kWh bij een kleine installatie en € 0,121 bij een grote installatie.
Een kleine installatie heeft een vermogen van maximaal 100 kWp (ongeveer 200 tot 250 panelen); een grote installatie heeft een maximaal vermogen van 500 kWp (ongeveer 1.000 tot 1.250 panelen).

In tegenstelling tot de oude regeling (waar het energiebedrijf een rol in speelde) worden alle bedragen verrekend via de coöperatie c.q. de VvE.
Die zorgt ervoor dat alle leden krijgen waar ze recht op hebben.

Privé aansluiting

De laatste mogelijkheid is dat de zonnepanelen gezamenlijk op het dak worden geplaatst en er in elk appartement een omvormer komt te hangen die wordt aangesloten op de privé meter.
Voordeel: De VvE maakt geen kosten en kunnen er hoge individuele opbrengsten worden behaald.
Tenslotte wordt de factuur betaald door een natuurlijk persoon waardoor men in aanmerking komt voor de kleine ondernemingsregeling (KOR) en kwijtschelding krijgt voor de administratieve verplichtingen.
Nadeel: Elke woning moet apart voorzien worden van een omvormer.
Dat betekend veel bekabeling en mogelijk moeten er diverse dak doorvoeren gerealiseerd worden.

Een VvE die zonnepanelen wil plaatsen, moet goed worden geïnformeerd.
Zonne-energie is niet altijd een goed alternatief; dat hangt af van veel factoren.
Hoe groter het verbruik van de VvE; hoe meer aspecten er zijn om rekening mee te houden.

In 2018 is dit voorgelegd door Leo Nebbeling aan het bestuur en PBS en valt nu onder verduurzaming.
De taak om e.e.a. uit te zoeken ligt bij adviesbureau PBS welke de VvE ondersteund en ook het MOP verzorgd.
Zij zal alle technische, juridische en financiële (on)mogelijkheden in kaart te (laten) brengen door een onafhankelijke partij.
Deze maakt voor de VvE een goed onderbouwd adviesrapport en helpt vervolgens met de besluitvorming en de leverancierselectie.